De scheiding bij verschillende religies
Islamitische echtscheiding
De islamitische scheidingsregels zijn
omschreven in de Sharia, het islamitische recht. De Sharia is te
vinden in een verzameling rechtsboeken, genaamd fiqh. De rechtsboeken
zijn gebaseerd op de Koran en de hadieth.
De Sharia speelt niet in
elk islamitisch land en in elk deel binnen de islamitische wereld
dezelfde rol, terwijl ze op het gebied van rituele voorschriften en
ook op het gebied van het huwelijk en erfrecht in veel islamitische
landen wel belangrijk is. De toepassing van de Sharia verschild van
land tot land. Aan de ene kant bevinden zich Iran en Saoedi Arabië
waar men op gebied van familierecht alleen de Sharia kent. Aan de
andere kant staan landen als Turkije en Tunesië. In Tunesië
is wel het islamitische recht van toepassing, maar zijn verstotingen
verboden en in Turkije is in 1926 het recht geseculariseerd (de
afname van maatschappelijk invloed van religie). Daar geld geen
islamitisch recht. Marokko heeft het personen en familierecht
vastgelegd in de Mudawwanah en die volgt de Sharia. Behalve de
toepassing verschilt ook de interpretatie van de Sharia door de
verschillende scholen binnen de islam.
Verstoting van de vrouw
door de man(talaq) is in de meeste islamitische landen de
gebruikelijke manier om te scheiden. Volgens de koran moet een
verstoting aan twee voorwaarden voldoen: Er moeten goede redenen zijn
en een derde moet serieus hebben geprobeerd verzoening tot stand te
brengen. Na de verstoting geldt voor de vrouw een wachttijd (idda)
van drie maanden (officieel drie menstruatiecycli) waarin de vrouw
niet mag hertrouwen. In deze drie maanden kan de man de verstoting
herroepen. Na drie verstotingen is de scheiding definitief en moet de
man het niet betaalde deel van de bruidsprijs uitbetalen aan zijn
vrouw, ook moet de man een schadevergoeding betalen en tijdens de
idda de vrouw onderhouden, daarna houdt de onderhoudsplicht op. De
financiële verplichtingen die de man heeft ten opzichte van zijn
vrouw blijken te helpen bij het niet zomaar scheiden (vanuit de man
gezien), dit is vooral het geval als de bruidsprijs erg hoog is
geweest. De kinderen blijven na de verstoting onder voogdij van de
ma, maar de vrouw heeft h et recht om de kinderen te verzorgen
(hadana). De vrouw kan dit recht kwijtraken als zij hertrouwd. De man
moet voor het onderhoud van de kinderen geld betalen aan zijn
ex-vrouw.
Naast de verstoting door de man zijn er
nog twee mogelijkheden om te scheiden binnen islam, namelijk de
verstoting van de man op aanvraag van de vrouw (khul) en de
rechtelijke verstoting (tatliq) Voor de verstoting door de man op
verzoek van de vrouw, moet de man mee willen werken en moet de vrouw
de man compenseren voor de verstoting. De compensatie kan van alles
inhouden, ze kan afzien van het restant van de bruidsprijs, ze kan
afzien van de onderhoudsplicht tijdens de idda, ze kan afzien van
alimentatie voor de kinderen of ze kan afstand doen van het recht de
kinderen te verzorgen. Dit is een kwestie van onderhandelen tussen de
echtgenoten, maar meestal bestaat de compensatie uit het
kwijtschelden van de bruidsprijs.
De derde vorm van scheiden is de
rechtelijke verstoting (tatliq). De rechter verstoot in dit geval de
vrouw en kruipt als het waren in de huid van de man. Dit gebeurd
meestal op verzoek van de vrouw. Maar er is ook een grond waarop de
man aan de rechter kan vragen de vrouw te verstoten.
Er zijn 5 gronden voor een rechtelijke
verstoten die erkent worden
Het niet nakomen van de onderhoudsplicht door de man.
Ernstige lichamelijke of geestelijke gebreken waar de ander schade van ondervindt.
Als hij haar schade toebrengt (bijvoorbeeld door mishandeling)
Langdurige afwezigheid van de man zonder geldige reden.
Als de man geslachtsgemeenschap weigert.
Een rechterlijke verstoting is voor de
vrouw een langdurig traject. De rechter zal namelijk eerst proberen
een poging te doen om de partijen te verzoenen. Als de vrouw er bij
blijft dat ze wil scheiden, moet ze voldoende bewijzen en
getuigenissen hebben die de aanklacht tegen haar man onderbouwen. Dit
kan een groot probleem zijn, mishandeling bijvoorbeeld speelt zich
niet af in het openbaar en is daarom moeilijk te bewijzen.
Een
islamitisch land als Marokko erkent een scheiding waarbij Marokkaanse
betrokken zijn alleen als deze scheiding via het Marokkaanse recht is
uitgesproken.
Voor Marokkaanse vrouwen is het scheiden naar
Nederlands recht niet zonder gevaren. Als ze dan hertrouwt en naar
Marokko gaat voor familiebezoek kan ze worden gearresteerd wegens
overspel en kunnen eventuele kinderen afgepakt worden.

Een joods religieus huwelijk eindigt via de 'get', De get is de schiedingsakte die alleen door de man kan worden aangevraagd. Wie de schuldige is, is niet van belang, elke reden is geldig. Het is zelfs zo dat wanneer het eten dat de vrouw bereidt heeft, en dit eten de man niet smaakt dat de man mag scheiden. Toestemming van de vrouw is niet nodig, maar om te zorgen dat de mannen niet te makkelijk scheiden zijn er vele rituelen en regels. Een vrouw die van een man wil scheiden heeft een probleem als ze haar get niet krijgt, ze kan zo niet scheiden van de man.
De man schrijft de scheidingsakte(get), en draagt deze dan over aan zijn vrouw dit kan direct maar ook via een vertegenwoordiger. Zonder toestemming van een rabbinale rechtbank mag een get niet worden opgesteld, de rechtbank gaat pas akkoord als de redenen voor de echtscheiding duidelijk zijn en het bedrag van het huwelijkscontract(de Ketubah) is uitbetaald.
Net als andere religies betekent een civielrechtelijke scheiding niet dat ook aan het huwelijksgeloof een eind is gekomen. Dit kan problemen opleveren bij joodse huwelijke. Chantage door de man komt in conflictsituaties regelmatig voor, dit omdat de man juist het alleenrecht heeft op de scheiding. Weigert de man zijn vrouw een get te geven, dan is het voor de vrouw onmogelijk om opnieuw te trouwen via het joods recht en ook onmogelijk om te scheiden.
Vaak weigeren de mannen omdat ze dan een betere uitgangspositie hebben bij de financiële onderhandelingen, omgangsregeling met het kind en toebedeling van het huis. In Israël komt het voor dat de mannen die door de civiele rechter zijn veroordeeld voor de weigering hun vrouw een get te geven, liever in de gevangenis te blijven dan de vrouw een plezier te doen. Veel joden blijven dan ook religieus getrouwd met hun ex en hertrouwen dan via het burgerlijk recht met een andere vrouw
Voor vrouwen wordt een tweede
burgerlijk huwelijk zonder een religieuze get gezien als overspelig
huwelijk, en eventuele kinderen voortgekomen uit dat huwelijk gezien
als bastaarden(mamzerim). Een vrouw die niet gescheiden is maar wel
hertrouwd is heet een agoenab (een getekende vrouw).
Vrouwen
hebben bij een religieuze scheiding ook een zekere macht, zij kunnen
de acceptatie van een get weigeren. Tijdelijk of permanent is de
vrouw daardoor ook in staat de man te chanteren, hoewel dit niet vaak
voorkomt. De man kan hierdoor niet hertrouwen via rabbinaal recht,
maar als hij civielrechtelijk hertrouwd is hij niet schuldig aan
overspel terwijl de vrouwen dit dan wel zijn.